2/19/2021

Soma, Manisa Soma, Manisa Soma Özellikleri, Soma İlçesinin Özellikleri

  Hiç yorum yok
Soma, Manisa Soma
Manisa Soma İlçesi Özellikleri Neler?

Soma; Türkiye'nin Manisa ilinin ilçesidir. Soma ilçesinin nüfusu 2013 yılı itibarı ile 105,391. Soma iç egede bulunan bir ilçedir.
Soma, Savaştepe fay hattı üzerinde ve Yunt dağlarının eteklerinde kurulmuş bir ilçe olup, Soma isminin ise Bir söylenceye göre “Sumak” adi yerlesim birimde yasayan halk güçlü bir deprem sonrasi bölgeye yerlesmis ve buraya Soma adini vermistir. Türk Dil Kurumu Sözlügünde Soma sözcülügünün açiklamasi : ilk damitilan ve içinde anason bulunmayan raki biçimindedir. Eski Yunanca’da soma kelimesi: Gövde, cisim,madde, beden,cüsse,vücut hücrelerinin tamami,cemaat,cemiyet,takim ve ekip insan vücudu gibi bir çok anlama gelmektedir. Zamanlada Soma ismini aldığı söylenmektedir. Bu konuyu tarihçiler daha iyi bilirler.
Soma ilçesinin en meşhur yiyecekleri; tahin helvası ve cevizli lokum diye bilinmektedir.
Soma'nın kaynakları linyit kömürü olup ayrıca Soma Termik Santralleri vardır. Soma'da Termik santralleri ile elektrik üretilmekte olup Türkiye'nin elektrik gereksiniminin yüzde 10'unu karşılamaktadır. Bunların dışında rüzgâr enerji santrallerininde bulunduğu söylenmektedir.
Soma'ya komşu olan bölgeler ve isimleri;
Kuzey tarafından Balıkesir Savaştepe ve İvrindi
Güney tarafından yine Manisanın ilçesi olan Akhisar
Doğusundan Manisanın ilçesi olan kırkağaç
Batısından Kınık ve Bergama komşu olmaktadır.
Soma'nın posta kodu 45500 olup telefon alan kodu 0236'dır ve plakası Manisa iline bağlı olduğundan dolayı Manisa ilinin plakası olan 45 Soma'dada geçerlidir.
Soma'da daha önce Hititler, Akalar, Lidyalılar, İranlılarMakedonyalılar, Bergama krallığı, Romalılar, Bizanslılar, Selçuklular, Karasıoğulları ve Osmanlı'lardan izler görülmesinden dolayı bütün bu uygarlıkların burada hüküm sürdüğü söylenmektedir.
1336 yılında Soma Sancak merkezi ilan edildi.Ankara savaşı sonrasında Beylikler türemeye başladı. Hızır Şah Manisa’ya gelip Saruhan Beyliğini kurdu.1402 yılında Soma’nın da dahil olduğu bölge Timurlenk tarafından işgal edilmişti.
12 Haziran 1919’da Yunanlılar Bergama’yı işgal etti.Bergama ve çevresinde toplanan birliklerimiz Yunan Kuvvetlerinin geri çekilmesini sağladı. Çinge cephesi düşman güçlerini yıprattı ve zaman kaybettirdi. 2 yıl 2 ay 19 gün süren işgal 13 Eylül 1922 Cumartesi günü Somalılar için kurtuluş günü oldu.
Soma'da; Bakırçay ovası. Maden deresi, Sarıkaya deresi ve Türkali Kovuk deresi vadileri. Bakırçay Irmağı bulunmaktadır.
Soma'da 4 seneden beri KARA ELMAS KÜLTÜR VE SANAT FESTİVALİ kutlanmak olup, halkın ilgiside yoğundur.
Soma Türkiye'de kömür işletmeleri ün yapmış adını duyurmuştur. İlçe ekonomisinin temeli Linyit işletmeciliği ve ona bağlı gelişmiş sektörlerdir. Bu bölgede çok kaliteli kömür dışında çinko, kurşun, manyezit, bor tuzu yatakları bulunur.
Soma'da Linyit madenciliği, 1913 yılında kömürün bulunması ile başlamıştır.

Soma'da bulunan Tarihi Yerler ve İsimleri:
Su altı kemeri, Tarihi Darkale Evleri, Tarihi Kırkoluk, Yırca köyü antik mezar, Tarihi değiermen kalıntıları, Yırca Köprüsü, Tarihi Soma Evleri, Tarihi Damgacı Camii, Tarihi bedesten, Tarihi Balcı Hanı, Çarşı Camii Altında Şadırvan, Eski Rum evi, Emir Hıdır Bey Camiisi olarak bilinen Çarşı Camii, Çerkes Hamidiye Apollonia Ören Yeri, Çerkes Hamidiye köyü tarihi köprü ayağı, Cangiz Han, Darkale eski okulu.
Soma'da bulunan İlköğretim okulları ve isimleri:
Canlar İlköğretim Okulu, Zübeyde Hanım İlköğretim Okulu, Sabri Balcı İlköğretim Okulu, Namık Kemal İlköğretim Okulu, Naciye Evren İlköğretim Okulu 1, Naciye Evren İlköğretim Okulu 2, Mehmet Akif Ersoy İlköğretim Okulu, Kurtuluş İlköğretim Okulu, Gazi Mustafa Kemal İlköğretim Okulu, Fikri Akay İlköğretim Okulu, Ayşe Temizel İlköğretim Okulu, Atatürk İlköğretim Okulu, Altıntaş İlköğretim Okulu, 100. Yıl İlköğretim Okulu, 13 Eylül Gama İlköğretim Okulu, Nakliyeciler Kooperatifi İlköğretim Okulu, Cumhuriyet İlköğretim Okulu.
Soma'da bulunan Liseler, Yüksekokullar ve İsimler:
Sağlık Meslek Lisesi, Anadolu Öğretmen Lisesi, Rıfat Dağdelen Anadolu Lisesi, Meslek Yüksek Okulu, Linyit Lisesi, Anadolu Kız Meslek ve Kız Meslek Lisesi, Endüstri Meslek Lisesi, Çok Programlı Lise.

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder