3/21/2013

Tüketici Haklarına Başvuru Nasıl Yapılır, Tüketici Mahkemelerine Başvurmak Ücretlimi

  29 yorum
Tüketici Haklarına Başvuru Nasıl Yapılır
Tüketici Mahkemesine Başvurmak İçin Neler Gerekli? Tüketici Mahkemesine Nasıl Başvurabilirim?

Tüketici hakları nelerdir? Tüketici Haklarına başvuru nasıl yapılır? Tüketici haklarına nereye başvuru yapılır ve mahkeme süreci ne kadar sürer, ne kadar zamanda karar verilir gibi soruların yanıtını arayan vatandaşa haklarını nasıl savunabileceklerini anlatalım.
Tüketicinin kusurlu mal ve hizmet almaları durumunda öncelikle satıcı ile uyum sağlamaya çalışmalısınız. Kusurlu mal satan satıcı ile uyum sağlanmadığı taktirde Tüketici mahkemeleri veya tüketici hakem heyetlerine başvurarak hakkınızı arayabilirsiniz.
Tüketici Mahkemeleri; İstanbul'da 7, Ankara'da 8, İzmir'de 3, Adana'da 2, Bursa Antalya Konya Mersin Kayseri ve Samsun illerindede 1'er olmak üzere toplam 26 adet tüketici mahkemeleri bulunmaktadır. Saydığımız iller dışında kalan il ve ilçelerde Asliye Hukuk Mahkemesi'ne başvurarak tüketici hakkınızı arayabilirsiniz.

Tüketici Mehkemesine Başvumak Paralımı?
Hakkınızı bu mahkemelere başvurarak aramak için hiç bir bedel ödemezsiniz.

2013 yılı için değeri 1191,52 TL’nin altında olan uyuşmazlıklar Tüketici Sorunları Hakem Heyeti tarafından değerlendirilir.
2013 yılı için değeri 1191,52TL ve üzerindeki uyuşmazlıklarda ise isterlerse Tüketici Sorunları Hakem Heyetine ya da doğrudan Tüketici Mahkemesine başvurulabilir. Bu uyuşmazlıklar için Hakem Heyetinin vereceği karar sadece delil niteliği taşıdığından, tarafların itiraz etmesi halinde yine Tüketici Mahkemesine başvurulması gerekecektir. Mobil imza kullananlar http://tuketicisikayeti.tuketici.gov.tr web sayfası üzerinden tüketici şikayetinde bulunabilir. Online yapılan başvuru Tüketicinin ikamet ettiği yerdeki Tüketici Sorunları Hakem Heyetine düşer. Diğer tüketiciler yaptıkları başvuruların pdf dokuman çıktısını imzalayıp belgelerle birlikte ikamet ettiği yerdeki Tüketici Sorunları Hakem Heyetine 15 gün içersinde teslim etmelidir. Bir mal veya hizmet satın aldığınızda ayıplı olması halinde, öncelikle o mal veya hizmeti aldığınız satıcı veya sağlayıcı ile sorunu çözme yoluna gidilmelidir. Bu görüşmelerde malın iadesi, malın yenisi ile değiştirilmesi, malın tamiri, malın özürü kadar değerinden indirilmesi gibi yasal haklarınızı bildiğinizi ve hangisini tercih ettiğinizi belirtin. Ancak yine de sonuç alamadıysanız, mal ya da hizmeti satın aldığınız yerdeki Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine, Tüketici Mahkemelerine, başvurmalısınız. Hakem Heyetleri illerde Sanayi ve Ticaret Müdürlüğü, ilçelerde ise Kaymakamlık binalarında, Tüketici Mahkemeleri ise her il ve ilçenin Adliye binalarında hizmet veriyor. Hakem heyetinin lehinize karar verdiği halde satıcı kararı uygulamazsa İcra Müdürlüğüne müracaat edebilirsiniz. Kararın aleyhinize çıkmasında ise 15 gün içinde Tüketici Mahkemesine itiraz edebilirsiniz. Şikayet konusunu kapsayan dilekçe ve ekinde konuya ait belgelerle (fatura, satış fişi, garanti belgesi, sözleşme vb.) bizzat veya posta yolu ile başvurabilirsiniz. Dilekçenizde, satın aldığınız mal ya da hizmeti, özelliklerini,  malın ne zaman aldığınızı ya da hizmetin ne zaman ve nerede verildiğini, ödenen bedeli, şikayetin ne olduğunu, satıcıya şikayeti bildirdiğinizde ne dediğini, nasıl sonuçlanmasını istediğinizi anlatın. Hakem heyetlerine yapılan başvurulardan herhangi bir ücret alınmaz. Hakem heyetlerince görevlendirilecek bilirkişi ücretleri Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından karşılanır. Tüketici Mahkemeleri nezdinde tüketiciler tarafından açılacak davalar her türlü resim ve harçtan muaf tutulmaktadır. Hakem Heyetlerine yapılan başvurular en geç 3 ay içinde karara bağlanır. Kararlar, 5 gün içinde taraflara yazılı olarak bildirilir. Unutmayın Tüketici olarak hakkınızı aramazsanız hem kendiniz maddi zarara uğramış olursunuz, hem satıcının bir başkasınada aynı hizmeti sunmasını devam etmesine sebep olursunuz hemde satıcıyı zarara uğramınıza rağmen ödüllendirmiş olursunuz. Satıcının haksız kazanç elde etmesine izin vermiş olursunuz. Haklarınızı arayın..!

29 yorum :

  1. ben bir telefon aldım 06,01,2013 tarihinde ve 4 kez garantiye gönderdim sürekli donuyordu . 1. ve 2. göndermem de yazılım yüklendi , 3. ve 4. göndermemde sorun hafıza kartından dendi ve 1 hafta hafıza kartı takmadan kullandım . gene aynısını yapıyor . tüketici haklarına başvurmak istiyorum nasıl yapmalıyım ve ne gibi evrak götürmem gerekli samsunda yasıyorum bana yardımcı olurmusunuz ltfen

    YanıtlaSil
  2. @AdsızSayın ziyaretçimiz, yazımızı dikkatli bir şekilde okursanız ilk önce yapılması gerekenlerle ve nereye başvurmanız gerektiğini ayrıntılı olarak belirtmişiz. Yinede yazdıklarımız sizi tatmin etmiyorsa Samsun Hükümet Konağına gidip oradan bir bilgi edinme olasılığınız vardır.

    YanıtlaSil
  3. ben manisadan.ttnet aboneliği aldım .bana abone olduğum yrde tlf.istymusun istemyorum dedim.tahütü sordu ben bir yıllık istedim iki yıllı olmuş ve telefon bağlatlmış tlfn klnmdğm hlde bana tlfn faturası geliyor .kaç kere gttm ilglnmediler .neypmm gerekiyor.lütfen yrdmcı olurmsunuz.

    YanıtlaSil
  4. ben manisadan.ttnet aboneliği aldım ben abone olduğum zaman ban tlfn istymsun istemyrm dedim tahütü sordu bir yıllık istedim .bnm şuan tahütüm iki yıllık olmuş ve tlfn bğltılmış kulnmadığım halde bana tlf. faturası geliyor ne ypmam gerekiyor.kaç kere gttm ilglnmediler...

    YanıtlaSil
  5. @hüseyin çelikSayın Çelik, telefonsuz internet kullanımı bildiğimiz kadarıyla YALIN internette bulunmakta. Siz telekomamı gittiniz ilgilenmediler, yoksa tüketici mahkemesinemi gittiniz. Ama bir haksızlığa uğradığınız kesin. (Taahhütte bulunduğunuz için) Belli bir ücret karşılığı aboneliği iptal ettirebiliyorsunuz. Bulunduğunuz bölgede uydu net varsa onu öneririz. Hem daha hesaplı, hemde tv de izleyebiliyorsunuz. Bunu bir araştırın deriz. Kolay gelsin.

    YanıtlaSil
  6. tüketici haklar insanın bir mal alırken bozuk cıkarsa onun parasını geri vermesini saglar cünkü tüketici haklar haklı olan insanların adalet yolunda gitmesini ister. tüketici haklara gitmeden önce aldıgın malın parasını istersin eger vermezse tüketici hakları koruma dernegine gidersin .ve hakkını istersin.

    YanıtlaSil
  7. lütfen onayalyın.

    YanıtlaSil
  8. koltuk yıkama makinası aldım ama aldığım makine iki defa kargoda sorunlu geldiği için teslim almadım sonra iki defada aldıktan sonra makine arıza yaptı fabrikaya gönderdim makinede problem olmadığını ve tekrar göndereceklerini söylediler bende kabul etmedim ücret iadesi istedim fakat ücret iadesinin mümkün olmadığını istediğimi yapmakta serbest olduğumu hiçbir şey yapamayacağımı söylediler bu anlattık larım hepsi bir ay içerisinde oldu bende fabrikaya dilekçe ile başvurdum ama genede ücreti iade etmeyeceklerini söylediler fatura banka dekontu kargo fişleri garanti belgesi elimde sizce ne yapmalıyım paramı geri alabilirmiyim yatırdığım miktar 2750tl dava açacağım söyledim elinden geleni arkana koyma bir şey yapamazsın dediler nasıl bir yol izlemeliyim teşekkürler

    YanıtlaSil
  9. @AdsızMobil imzası olanlar http://tuketicisikayeti.tuketici.gov.tr adresi üzerinden başvuru yapabiliyor. Ayrıca yazımızı dikkatli okursanız izlemeniz gereken yol hakkında blgilenebilirsiniz. Saygılar...

    YanıtlaSil
  10. garantıye taplet gonderdım haber alamıyorum 2 ay oldu yardıma ıhtıyacım var

    YanıtlaSil
  11. Merhaba,
    2013 subat ayında, sifir, otomatik vites, full donanımlı bir araba aldım. .arabalardan cok anlamam ama araba vites degisim zamanlarinda ses yapiyodu.senesinde bakima goturdugumde bu sikayetimi dile getirdim ve bi sure sonra bu sesin geçeceğini soylediler ama gecmedi..aradan 2 yada 3 ay geçince tekrar götürdüm ve tekrar sikayetimi soyledim..genel bayii ile gorusmelerinde cikan sonuc otomatik arabalarda bu ses normal demişler ama bu beni tatmin etmedi..ben bu konuda mahkemeye basvurabilirmiyim ? Yardımcı olursanız sevinirim. . Teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  12. Gecen yil eylul ayinda esim bana bir cep telefonu satin aldi.ekrani kirildigi icin servise gonderdik fakat 20 is gunu asilmisti geri gonderdiklerinde.sonra telefonumda ufak tefek sorunlarla geri gonderdikleri icin 3 kez daha gorderdim servise.sorunlar giderilmeden gonderildi tekrar.degisim talebinde de bulundum telefonumu sorunlu gonderdikleri icin dikkate almadilar.ne yapmaliyim,sikayette bulunma hakkim var mi?

    YanıtlaSil
  13. bende telefon aldım servise gönderdim 2 aydır kayıp

    YanıtlaSil
  14. teknosa ya bağlı kliksadan cep tlfnu aldım aynı gün dondu. tekrar kliksaya kargoyla gönderdim gidiş o gidiş 2 ay oldu. m. hizmetlerini her aradığımda hergün bi bahane uyduruyorlar. tam 2 ay oldu şimdide urfa siverekte başkasına teslim edilmiş diyorlar yardım edin ne yapmam lazım

    YanıtlaSil
  15. avea haksız internet ücretlendirme yaptı ve bunu kabul etmiyor,ne yapmalım?? normalde avea super firsat paketi kullaniyordum.ay icerisinde iptal etmistim.30tl yukleme yaptim ve tekrar bu paketin nasil yapildigina bakabilmek icin,paketsiz internet actim.aveanin jendi sayfasindan paketin nasil yapildigina baktim ve interneti kapattim.kapatmamla birlikte 18tl aldilar.5sn gecmeden 5tl daha aldilar.tuketici haklarina basvutabilir miyim

    YanıtlaSil
  16. Masko tuana mobilyadan oturma grubu ve yemek odasi takimi aldim.Koltuklarimin dugmeleri koptu.Bildirdigimde once gelicez dediler simdide telefonu suratima kapatiyorlar.Okadar para verip daha 5 gun sonra dugmelerin kopup duzeltilmemesi haksizlik degil mi?Ne yapmam gerekiyor kurumsal bir firma olmadigi icin cok daha zor durumdayim.

    YanıtlaSil
  17. Ben 12 24 2015 ttnet abonesi oldum 16 gün oldu baglanmadi bugün gittim kayıt düşmedi dediler bende iptal edersem ücret odermiyim diye sordum onlar da bağlantı olmadığı için ödemessiniz dediler bende iptal ettim bir sorun olurmu acaba bilgilendirirseniz sevinirim teşekkür ederim saygılar

    YanıtlaSil
  18. Ben 12 24 2016 ttnet abonesi oldum 16 gün geçti baglanmadi bugün gittim kayıt düşmedi dediler bende iptal edersem ücret odermiyim diye sordum onlar da bağlantı olmadığı için Hayır dediler bende iptal ettim acaba bir sorun olurmu

    YanıtlaSil
  19. Ben sony xperia t3 nir telefon aldim telefon kendiliginden kapandi birdaha acilmadi 16.02.2016 tarihinde aldigim yere goturdum garantiye verelim dendi tamam dedim yolladim iki hafta sonra gittim gelmemis her hafta gittim gelmemis yaklasik bugun iki ay oluyo hep aldigim yere gittigimde beni geciktiriyorlar bir bilgi vermiyorlar ne yapmam gerekiyor . luntfen bana yardimci olurmusunuz?

    YanıtlaSil
  20. Ben orjinal ayakkabı aldığımı zannediyordum. Öğrenciyim ve birikim kolay olmuyor. Bir ayakkabıya ihtiyacım vardı bir bayan olarak biriktirdim ve orjinal Nike air max ayakkabıların gün güne indirime girmesini bekledim. 200 den yarı fiyatına düştü ve aldım. Sonuç 41 numara erkek ayakkabısı geldi. Adama ulaşılamıyor numaralar yok firmayı arıyorum biz bilmiyoruz diyorlar. Paranın da değilim bu benim helal yoldan biriktirdim ve haksızlığa uğramak bana ağır geldi. Firmaya tazminat davası alabilir miyim ya da kisiye dolandırıcılıktan neler yapabilirim

    YanıtlaSil

  21. TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETLERİNİN ÇALIŞMA USUL ve ESASLARI
    Satın aldığınız herhangi bir mal veya hizmetin ayıplı (kusurlu) olduğunu fark ettiğinizde öncelikle o mal veya hizmeti aldığınız satıcı veya sağlayıcı ile görüşmeniz gerekir. Sorunu çözemiyor ve karşı taraf yükümlülüğünü yerine getirmiyorsa, firma yetkilileri ile görüşmenizde yarar vardır.
    Bu tür görüşmelerde yasal haklarınızı (malın iadesi, malın yenisi ile değiştirilmesi, malın tamiri, malın özürü kadar değerinden indirilmesi) bildiğinizi ve seçimlik haklarınızdan hangisini tercih ettiğinizi belirtmeyi unutmayın.
    Her şeye rağmen, sonuç alamadıysanız, mal ya da hizmeti satın aldığınız yerde bulunan;
    *Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine,
    *Tüketici Mahkemelerine,
    başvurmalısınız. Böyle bir durumda hakkınızı aramamanız sadece o mal veya hizmet nedeniyle sizin zarara uğramanızı değil, aynı zamanda tüketiciye saygılı olmayan satıcıyı ödüllendirmek ve başka tüketicilerin de benzer mağduriyetlere uğramasına sebep olmak anlamına gelir.
    HAKEM HEYETLERİ VE TÜKETİCİ MAHKEMELERİ NEREDEDİR?
    Hakem Heyetleri illerde Sanayi ve Ticaret Müdürlüğü, ilçelerde ise Kaymakamlık binalarındadır.
    81 İl Müdürlüğü ile 851 ilçede Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri bulunmaktadır.
    Tüketici Mahkemeleri ise her il ve ilçenin Adliye binalarında bulunmaktadır.
    NEREYE BAŞVURULMALI?
    Satın aldığınız ve şikayet konusu olan mal ya da hizmetin değeri 1 Ocak 2006’dan itibaren 724.99 YTL’nin (Parasal sınır her yıl DİE’nin TEFE’de meydana gelen yıllık artış oranında artırılır.) altında ise sorunun çözümü için Tüketici Sorunları Hakem Heyetine başvurmanız zorunludur. Bu durumda, hakem heyetlerinin aldığı karar bağlayıcıdır.
    Hakem heyetinin lehinize verdiği karara satıcı veya sağlayıcının uymaması durumunda İcra Müdürlüğüne müracaat edebilirsiniz.
    Hakem heyeti kararı, aleyhinize çıktıysa 15 gün içinde Tüketici Mahkemesine itiraz edebilirsiniz. İtirazı görüşen Tüketici Mahkemesinin kararı kesindir.
    Şikayet konusu olan hizmetin değeri 724.99 YTL’nin üstünde ve 1.892,63 YTL.’nin altında ise Hakem Heyetlerine başvurulabileceği gibi, Tüketici Mahkemelerine de başvurulabilir.
    Ancak bu durumda, Hakem Heyetlerinin kararı delil niteliğinde olup, bağlayıcı değildir. Lehinize olan heyet kararına karşı tarafın uymaması halinde Tüketici Mahkemesine başvurmanız gerekecektir.
    BAŞVURUNUZU NASIL YAPACAKSINIZ?
    Şikayet konusunu içeren dilekçe ve ekinde konuya ait belgelerle (fatura, satış fişi, garanti belgesi, sözleşme vb.) bizzat veya posta yolu ile başvurabilirsiniz.
    Yazılı dilekçenizde,
    • Satın aldığınız mal ya da hizmetin ne olduğunu, özelliklerini,
    • Malın ne zaman teslim edildiğini ya da hizmetin ne zaman ve nerede verildiğini,
    • Ne kadar para ödediğinizi,
    • Sorunun ne olduğunu,
    • Satıcı ya da sağlayıcıya durumu ilettiğinizde neler olduğunu,
    • Ne yapılmasını istediğinizi anlatın.
    BAŞVURULARDAN ÜCRET ALINMAZ
    Hakem heyetlerine yapılan başvurulardan herhangi bir ücret alınmaz. Hakem heyetlerince görevlendirilecek bilirkişi ücretleri Sanayi ve Ticaret Bakanlığı tarafından karşılanır.
    Tüketici Mahkemeleri nezdinde tüketiciler tarafından açılacak davalar her türlü resim ve harçtan muaftır.
    GÖRÜŞÜLME SÜRESİ
    Hakem Heyetlerine yapılan başvurular, başvuru tarih ve sırasına göre en geç 3 ay içinde karara bağlanır.
    Kararlar, alındığı tarihten itibaren 5 gün içinde taraflara yazılı olarak bildirilir.
    Hakem Heyeti kararlarının taraf ve sonuçlarını gösterir listeler, İllerde İl Müdürlükleri, İlçelerde Kaymakamlıklarda duyuru panolarında aylık olarak ilan edilir.

    YanıtlaSil
  22. ben televizyonda reklam yapan firmadan yani PAL KARGO dan NOKİA ceptelefonu siparişetmiştim 30,09,2016 tarihinde ptt dagıtanları geldi verdi ama o an için bakamadım gün içinde 1 saatsonra açtımbaktım ayakbakım seti gödermişler bana yardımcı olurmusunuz lütfen

    YanıtlaSil
  23. İyi günler ben bir mağazadan koltuk takımı,yatak odası,yemek masası ve tv ünitesi aldım tv ünitesi ve yemek masasının parasını peşin verdim geri kalanıda taksitlendirme yaptırmıştım ancak bana gelen koltuk takımının kolu yırtık, yatak odamın dolabında kusurlar mevcut masanın sandalyelerinde derilerde yüzükler bulunuyor ben bu durumu mağazaya bildirdim telefon görüşmesi yaptım fakat hiç bir şey yapılmadı ve ben de eğer ürünüm değişlmezse para ödemeyeceğimi söyledim onlarda beni icraya verdi bu konuda tüketici haklarına başvurabilir miyim?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. valla git başvur birşey kaybetmezsin ama belki kazanabilirsin hemde böyle mağaza sahiplerinede ders vermiş olursun.

      Sil
    2. ama aradan 1 yıl geçti beni sürekli oyaladılar zaman aşımı olmuşmudur ayrıca bir gün ben yokken evime gelmişler evde 13 yaşındaki kızım vardı annem evde yok demesine rağmen yatak odama girip dolabın kenarına macun sürmüşler ve de koltuğun kolunun resmini çekmişler hala getirmediler bide icralık durumdayım bende onlara paranızı anca kolu değiştirirseniz veririm dedim beni oyaladılar zaman aşımı olmuş mudur

      Sil
  24. Iyi gunler ben bir magazadan cep telefonu aldim ve telefon bir hafta kullandiktan sonra ic ekran film gitti ve ben aldigim magazaya telefonu goturdum bana fabrika hatasi var dediler derhal ilgilenicez dediler ve garantiye gonderdiler garantide bana ilk bas ayni sekilde fabrika hatasi dedi ve ilgilenicez dedi ama aradan 2 3 gun gectiktem sonra beni tekrar ariyarak kullanici hatasi cikarttilar ve benden 800 tl ucret talepettiler bu durumda ne yapmam gerekiyor bana yardimci olurmusunuz tesekkurler

    YanıtlaSil
  25. Benim bağajımı başkasına verdiler bunu sizinle paylaşmam gerekir galiba efendim saygılar

    YanıtlaSil
  26. SİSTEMTUBULAR FİRMASININ BROŞÜRLERİNİ GÖRDÜM PAZARLAMACI HAKAN ERÇELİTEN05492623009OTOMATİK KÖMÜR YÜKLEMELİ SICAK SU TERTİBATLI BİR KALORİFER İSTEDİM İKİ GÜNDE YAPIP PARASINI ALIP GİDİYORLARDIKİ SICAK SU YAPMADINIZ BİZİM KALORİFER KİFAYETSİZ SİZE SICAK SU VEREMEZ DEDİ PEKİ YAPMAZDAN ÖNCE NİYE SÖYLEMEDİN DEDİM BİR ÇARESİNE BAKARIZ BİR ÇORBA PARASI ATARSIN DEDİ BANA KULLANDIĞI MALZEMEYİ FİRMANIN DEPOSUNDAN ÇIKARMAK İÇİN İKİLİ BİR SÖZLEŞMEDEKULLANILACAK MALZEMENİN LİSTESİ OLMASI LAZIMDI BENİM ONAYIM OLMADAN TESİSATI KURDU MAKİNEYİ KULLANMA KILAVUZU İSTEDİM VERMEDİ MEĞERSE BİLGİSAYARLI OLAN MAKİEYİ KILAVUZ OLMADAN MUHAKKAK HATA YAPIYORDUK TELEFONLA ÇAĞIRDIM BİR DEFA GELDİ BU ARABA SUYLA ÇALIŞMIYOR DİYE BİR LAF ETTİ BU ARADA AKLIMA GELDİ GARANTİ BELGESİNİ İSTEDİM ONUDA VERMEDİ PARASINI ÖDEDİĞİM HALDE FATURADA YOK ŞU ANDA BU MAKİNA ÇALMA DİYE BİR İHBAR OLSA HAYIR BEN BUNU BU KİŞİLERE YAPTIRDIM DİYE BİR BELGEM ELİMDE YOK ŞİMDİDE HAKAN İSİMLİ PAZARLAMACI BENİM TELEFONUMA KAPALI CEVAP VERMİYOR HAL BÖYLE İKEN KALORİFERİMDEKAZANDAN SU KAÇIRIYOR SERVİSE ULAŞAMIYORUM FABRİKA NAZİLLİDE ÇOK MADURUM BANA YARDIMCI OLUN

    YanıtlaSil
  27. Merhaba ben güzellik merkezine lazer için sözleşme imzaladım ilk seansta yaktılar ve ısıyı ayarlayamadıklarını söylediler avukata danıştım fakat tüketici hakem heyetine başvuru yapmam gerektiğini söyledi benim sorum şu, sözleşmeyi iptal edersem cayma bedeli öder miyim onlar haksız olduğu halde benden hak talep edebilirler mi ben iptal etmek istediğimi soyledim ama cayma bedeli ödeyip öyle sözleşmeyi iptal edeceklerini söylediler

    YanıtlaSil